Monday, November 10, 2008

password

salam..

aku nak berkongsi sedikit tips untuk mencipta dan mengingati password yang sukar. tidak keterlaluan jika aku katakan setiap penduduk Malaysia mempunyai sekurang-kurangnya dua email yang berlainan host seperti yahoo, hotmail dan gmail. itu tidak termasuk dengan akaun friendster, myspace, blogspot, wordpress, youtube, maybank2u, cimb clicks, onlinepostpaid, photobucket, kamasutra dan banyak lagi web privasi yang memerlukan password untuk diingati.

mungkin ada sesetengah orang berpendapat password ini tidak penting dan boleh ambil mudah. korang salah dan mungkin korang betul tapi yang pasti korang perlukan password yang sukar diteka dan mudah korang ingat.

mengikut kajian aku secara rambang di UPNM ni. aku telah mengeluarkan peratusan beberapa jenis password yang digunakan oleh pegawai kadet ( PKDT). peratusan ini dibuat secara IKOTSUKAHATI.

sebanyak 29.8% PKDT menggunakan tarikh hari lahir sebagai password mereka. daripada jumlah ini 9.3% menggunakan tarikh lahir sendiri. lagi 14.2% menggunakan tarikh lahir awek atau balak masing-masing. manakala hanya 6.3% menggunakan tarikh lahir ibu atau bapa. golongan ini boleh dikategorikan pemalas nak hafal tarikh lahir awek atau mak bapak. sebab tu diorang letak je tarikh lahir orang tersayang. tambah-tambah lagi awek atau balak. kalau lupa nanti tak pasal kena tumbuk dekat halkum. haha.

seterusnya sebanyak 21.3% PKDT menggunakan password dari nombor ic lama atau bat c 10 (kad pengenalan tentera). golongan ni lagi lah pemalas dari golongan yang pertama tadi. diorang ni memang nak kerja senang je. oleh kerana itu lah nombor ic yang menjadi pilihan utama. mudah dan confirm tak kan lupa. kesimpulannya golongan PKDT ni memang hampeh.

golongan seterusnya ialah PKDT yang menggunakan nama awek sebagai password. menurut kajian aku sebanyak 23.2% PKDT adalah dari golongan ini. biasanya golongan ini sememangnya jiwang karat dan kononnya setia dengan pasangan masing-masing. ( amaran untuk semua ladies kat Malaysia: PKDT memang terkenal dengan sikapnya yang agak BUAYA kecuali aku yang budiman ni..haha.)

ada jugak golongan yang menggunakan tarikh-tarikh peristiwa penting seperti maal-hijrah, hari kemerdekaan, tarikh "declare" dengan awek, peristiwa runtuhan WTC dan tarikh saddam hussien dihukum gantung. golongan ini sememangnya pelik dan jarang sekali berlaku di UPNM. hanya 3.32% PKDT menggunakan password jenis ini.

jenis password yang agak terkenal di UNPM ialah jenis hasil gabungan nama sendiri dengan pasangan masing-masing. contohnya, balak bernama KHAIRUL dan awek bernama ANISAH maka hasil password gabungan nama tersebut ialah KHAIRUNISAH. kreatif kan? kebiasaannya password ni digunakan pasangan-pasangan yang masih hangat bercinta. paling lama password ini boleh bertahan kira-kira setahun. peratus PKDT yang menggunakan password jenis ini ialah sebanyak 13.34%.

jenis yang terakhir sekali ialah dengan menggunakan tips yang aku akan ceritakan di sini. hanya 8.98% PKDT yang berminat dan mengamalkan password jenis ini. mungkin selepas ini peratusan golongan ini akan bertambah. password jenis ini memang amat sukar dipecahkan jika diamalkan dengan cara yang betul dan tidak melanggari peraturan password.


TIPS

1. korang reka satu ayat yang korang senang ingat. pastikan ayat tersebut terdiri dari nombor dan beberapa patah perkataan. contohnya : Aku Main Futsal Setiap Hari Jam 5 Petang.

2. korang gunakan huruf dihadapan ayat yang korang reka tadi tu sebagai password. password yang kuat adalah password yang digabungkan antara huruf dan nombor. jumlah gabungan ini pula biasanya melebihi lapan huruf dan nombor.
contohnya : amfshj5p

3. cuba korang tengok contoh yang aku bagi. kan dah dapat satu password yang agak pelik dan hampir mustahil orang nak teka. haha. senang je.

4. jangan tulis ayat yang korang reka tu kat mana-mana tempat. cuma dalam kepala je. aku cadangkan korang guna ayat yang korang selalu guna. inshaAllah tak lupa.

5. aku ada beberapa lagi contoh yang boleh dijadikan pedoman untuk korang reka password yang best.


bapak aku memang kuat, dia ada 9 orang anak = bamkda9oa

aku memang hensem 81 kali dari beckham = amh81kdb

jom tikam nombor ni 1234 = jtnn1234


p/s: aku zalim lagi sekali dengan masa tidur aku...zzzZzz

3 comments:

MS Rizal said...

Huh,, tidak adil untuk meletakkan au di dalam kategori pemalas! Aku cuma letakkan no tentera ni untuk akaun yang tidak berapa penting. Cuma kalau macam dalam Maybank2U itu, kena panjang sikit.

Perwira Negara said...

salam'alaik..awal mula pertama mula..
1st - mana la dapat statistik ni yek? hehe..
2nd - tak semua org gunakan password yg sama
3rd - tak semua org ingat semua password diorang..hehe
4th - password yg baik terdiri dari gabungan huruf-huruf besar+kecil dan juga nombor serta sekurang-kurangnya lebih dari 8 karakter..

~sekian~hehe..

ahmed bima said...

statistik ni ikot suke ati aku jer,..
hahaha